Illeris læringsteori og trekant.
For at forstå lærringsdimmensionerne henviser Illeris til den engelske lærings forsker Peter Jarvis.
“En kombination af processer gennem livsforløbet, hvorigennem hele personen – kroppen (arvemæssigt, fysisk og biologisk) og psyken (viden, færdigheder, holdninger, værdier, følelser, overbevisninger og sanser) – erfarer sociale situationer, hvis indhold omformes kognitivt, følelsesmæssigt eller praktisk (eller gennem en kombination heraf) og integreres i den individuelle persons biografi, hvilket resulterer i en stadig forandret ( eller mere erfaren ) person.”
Kort fortalt at alle de oplevelser, følelser og erfaringer vi får gennem livet er med til at definere hvem vi er. Så for at forstå Illeris læringstrekant bliver vi nødt til at forstå de 3 læringsdimensioner, indhold, drivkraft og samspil.
Indholdet er det der skal læres – viden, kundskab, færdighed, indsigt, mening, holdning.
Igennem indhold skaber vi en mening og kundskab og derved styrker vi vores evne til at fungere korrekt i forhold til de betingelser vi lever i.
Igennem indhold skaber vi en mening og kundskab og derved styrker vi vores evne til at fungere korrekt i forhold til de betingelser vi lever i.
Drivkraft: der skal være noget der sætter tilegnelsesprocessen i gang, noget der motiverer. Det kan være en lyst, interesse, nødvendighed eller tvang. Den drivkraft der har været i brug har betydning for læringens resultat. Igennem drivkraften forsøger vi at opretholde en psykisk og kropslig balance, og på samme tid udvikler vi vores sensitivitet og følsomhed.
Samspil handler om handling, kommunikation og samarbejde.
Igennem samspil forsøger vi at opnå en social og samfundsmæssig integration, som mennesket finder acceptabel. På samme tid udvikler vi vores socialitet. Vi bliver dermed også bedre til at begå os socialt via samspillet.
Det vil sige at indhold, drivkraft og samspil alle er påvirket af hinanden. For at få den optimale læring, er det vigtigt at vi som mennesker besidder den kompetence det er, at kunne mestre alle 3 læringsdimensioner og udnytte det til vores fordel.
Vi kan næsten ikke snakke om Illeris og hans læringstrekant uden vi også kommer til at snakke om Illeris’ 4 læringstyper:
- Kumulativ læring
- Assimilativ læring
- Akkomodativ læring
- Transformativ læring
Kumulativ læring:Det er første gangs oplevelser. Det er den basale kompetence som vi typisk lærer i de første leveår. Vi skal lære som spæd at spise, gå og snakke. Som barn, svømme og cykle. Som voksne skal vi lære at køre bil, huske cpr.nr og pin-koder.
Assimilativ læring: Det er en viderebygning på den kumulative læring. Det er hverdags læring som skolegang. Når vi har lært at spise, skal vi lære og lave maden. Når vi har lært at svømme skal man lære at dykke. Osv. Man tilføjer ny viden til den allerede eksisterende viden.
Akkomodativ læring: Det er en helt ny viden man ikke kan genkende og komme i allerede eksisterende skemaer. Man skal videreudvikle nye sammenhænge for at forstå den stillede opgave. Derfor må man nedbryde og rekonstruere dele af et allerede eksisterende skema, så påvirkningen passer ind. Tidligere læring skal forstås og nedbrydes.
Transformativ læring: Til allerede eksisterende viden skal man ændre sine skemaer. Man skal sammensætte et nyt skema ud fra de allerede eksisterende skemaer. Det vil sige man udplukker det man skal bruge fra de forskellig skemaer for at skabe et nyt der passer til den givne situation. Man ændre kort sagt på sine kognitive skemaer. Denne form for læring kan opstå ved fx omskoling eller personlighedsudvikling. Dette vil typisk ske når der sker en livsændring, både frivillig og ufrivillig. Følelsen af at blive et helt nyt menneske.
Igen en rigtig fin gennemgang af teorien. (husk kilde!) I gengiver relevante pointer og det er tydeligt at I har forståelse for teorien. Godt i har sat figur ind. Som tidligere nævnt, så skal I fremadrettet bringe teorien i spil. Det kunne fx være super interessant at høre om jeres egne refleksioner over hvorledes dette kunne ses i forhold til jeres EGEN læring eller jeres målgruppers læring (store legedag eller skattejagt!)
SvarSlet