torsdag den 18. juni 2015

Læring i bevægelse :) (skal ikke tælles)

Hej med jer :) Her får I lige en lille smagsprøve på hvordan nogle børn påvirkes af de lange skoledage uden aktivitet.

Der er en sammenhæg mellem bevægelse og læring. Børn i skolealderen bevæger sig ikke så meget mere og det går ud over deres motorik. Dette har nogle voldsomme konsekvenser. Det spiller fx ind på noget som at komme hurtigt i tøj og man kommer derfor sidst ud på legepladsen. Man er heller ikke en attraktiv legekammerat da man ikke kan lege på samme niveau som de andre børn. Derved bliver det svært at indgå i det sociale fællesskab. Det går også ud over koncentrationen da man har svært ved at sidde stille. 

I 2011 blev der ved en konsensuskonference omkring læring og fysisk aktivitet konkluderet:
-        Fysisk aktivitet forbedrer kognition
-        Læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelse.

-        Fysisk aktivitet integreret i undervisning ud over idrætsundervisning har vist sig at fremme læring.
-        Der er en tydelig sammenhæng mellem motorik og koncentrationsevne,

Skolereformen har gjort at der er blevet mere fokus på bevægelse i skolen (Trådte i kraft august 2014. Alle børn i folkeskolen skal minimum bevæge sig 45 min i løbet af én dag). Man lavede 10 undersøgelser for at finde ud af om man kan se noget og hvad der virker bedst i forhold til bevægelse og læring. Man kom frem til at bevægelse virker og har en positiv indflydelse på kognitiv. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar