Hej med jer :) Her får I lige en lille smagsprøve på hvordan nogle børn påvirkes af de lange skoledage uden aktivitet.
Der er en sammenhæg mellem bevægelse og læring. Børn i
skolealderen bevæger sig ikke så meget mere og det går ud over deres motorik.
Dette har nogle voldsomme konsekvenser. Det spiller fx ind på noget som at
komme hurtigt i tøj og man kommer derfor sidst ud på legepladsen. Man er heller
ikke en attraktiv legekammerat da man ikke kan lege på samme niveau som de
andre børn. Derved bliver det svært at indgå i det sociale fællesskab. Det går
også ud over koncentrationen da man har svært ved at sidde stille.
I 2011 blev der ved en konsensuskonference omkring læring og
fysisk aktivitet konkluderet:
-
Fysisk aktivitet forbedrer kognition
-
Læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er
udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelse.
-
Fysisk aktivitet integreret i undervisning ud over
idrætsundervisning har vist sig at fremme læring.
-
Der er en tydelig sammenhæng mellem motorik og
koncentrationsevne,
Skolereformen har gjort at der er blevet mere fokus på
bevægelse i skolen (Trådte i kraft august 2014. Alle børn i folkeskolen skal
minimum bevæge sig 45 min i løbet af én dag). Man lavede 10 undersøgelser for
at finde ud af om man kan se noget og hvad der virker bedst i forhold til
bevægelse og læring. Man kom frem til at bevægelse virker og har en positiv
indflydelse på kognitiv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar