onsdag den 3. juni 2015

Leg på Gl.Lindholm Skole

Hej med jer igen :)

Vi har fået til opgave at opstille en leg hvor der både er leg og læring til 'Store legedag' på Gl. Lindholm Skole. Det er et tiltag i et inklusionsprojekt for førskolebørn og 0. klasser i Nr. Sundby området. Vi har valgt at lege 'Alle mine Kyllinger'. Det var vores 'sammenhæng' ift. SMTTE modellen at vi har valgt en kendt leg med et nyt twist.
Nedenfor har vi sat legen ind i legeskabelonen, så vi kan se hvilke udfordringer denne leg kan have.

Emotionel:
Udtrykke følelser – angst for ræven, glæde når man klarer at komme forbi.
Udfordringer – man skal nå det inden ræven kommer
Kognitiv:
At bruge sin fantasi – forestille sig ræven og kyllingerne
At tænke og handle taktisk – man skal løbe på det rigtige tidspunkt så man ikke bliver fanget
Fysisk udvikling:
At øve grundbevægelser – løbe hurtigt
At opnå koordination – løbe ud og ind mellem kyllingerne og ræven på en græsplæne
Sansemotorisk udvikling:
At opnå kropskendskab og kropsbevægelse – mærke kroppen når man løber
At udfordre hele sanseapparatet – både lytte, løbe og se på samme tid
Social udvikling/læring:
At tage beslutninger sammen med andre – taktik, hvornår man skal løbe
Samarbejde – taktik
Tolerance og hensyn – sørge for man ikke løber ind i hinanden
Gøre noget sammen med andre
At have brug for andre – når man er den sidste kylling er man let at fange
At aflæse kropssprog – aflæse hvornår ræven løber


Børnene blev opdelt i 2-3 hold afhængig af antal. Hvert hold fik en farve og en farve-base i hver ende af banen. Hønemor kunne vælge at kalde alle kyllingerne hjem samtidigt, eller vælge at kalde en farve ad gangen. På den måde blev børnene ekstra udfordret på deres evne til at lytte og evne til at reagere. Vi havde på forhånd sat legen ind i SMTTE modellen, så vi var klar over hvilke justeringsmuligheder vi havde undervejs, og efterfølgende kunne evaluere på forløbet. Vores mål var at børnene skulle have det sjovt, og samtidigt skulle samarbejde; heri inklusionstanken med nye børn. Undervejs så vi tegn som fx smil, glædeshvin, og at børnene snakkede om hvor det var mest taktisk at løbe hen når ræven kom. Vores evaluering gik derfor på, at de fleste af børnene havde nået vores mål med at have det sjovt og havde samarbejdet undervejs, både med nye- og gamle børn. Undervejs gjorde vi tiltag som fx at vi selv udstrålede glæde og at vi opfordrede og hjalp børnene til at tale sammen. Både børn og voksne havde en rigtig sjov og lærerig dag.

1 kommentar:

  1. Ja, det var en rigtig god dag! I havde forberedt en rigtig god aktivitet, med et twist! Dette gjorde at børnene kunne genkende noget og samtidig skulle forholde sig til lidt nyt. Det var en rigtig fin kombination, der helt sikkert motiverede jeres målgruppe. Derudover var i meget engegerede og nærværende som voksne, og det betød at der var glæde og høj intensitet ved jeres post.

    Som I fint viser med legeskabelonen ovenfor, så har jeres valgte aktivitet en masse kvaliteter. En ide kunne være at I inddrager jeres viden omkring målgruppens motoriske niveau i jeres baggrundsviden. Herved kunne i sikre jer at jeres aktivitet lå inden for børnenes aktuelle NUZO.

    SvarSlet