Howard Gardner er en amerikansk psykolog som i 1983 har udviklet en teori om 7 forskellige intelligenser. Siden er der tilføjet endnu 2.
Gardners intelligensbegreb strækker sig over hele Illeris' læringsfelt. Garner anerkender menneskers forskelligeheder og også at vi alle lærer forskelligt, fordi vi er stærkere i nogle intelligenser fremfor andre.
I det pædagogiske arbejde skal der være rum til at fremme de forskellige intelligensområder, så alle mærker sine styrker.
De 9 intelligenser er følgende:
- Musikalsk
intelligens
- Krops-kinæstetisk
intelligens (bevægelse,
kropslighed)
- Logisk-matematisk
intelligens
- Sproglig
intelligens
- Spatial intelligens (rumlig orientering
og forståelse)
- Interpersonel
intelligens (Forståelse af og kontakt med andre)
- Intrapersonel intelligens (forståelse af og
kontakt med sig selv)
- Naturalistisk
intelligens (forståelse af og kontakt med naturen)
- Åndelig
eksistens (eksistentiel bevidsthed)
Med udgangspunkt i legen ‘alle mine kyllinger’ optræder flg. intelligenser
Når man laver lege med mulighed for at mange intelligenser kommer i spil, er det større mulighed for at alle får den optimale læring. Vi har herunder fremhævet de intelligenser vi mener kan udfordre i denne leg.
Når man laver lege med mulighed for at mange intelligenser kommer i spil, er det større mulighed for at alle får den optimale læring. Vi har herunder fremhævet de intelligenser vi mener kan udfordre i denne leg.
- Krops-kinæstetisk. Hvordan det føles i kroppen under løb.
- sproglig intelligens via remsen i “kom hjem alle mine kyllinger”. Den skal kunne huskes og siges.
- spatial intelligens. Vurdering af uderummet. Orientering af hvilken base man skulle til, og hvor den befandt sig. Være opmærksom på rammerne for banen.
- interpersionel intelligens. Det var en leg med en gruppe og derfor skal man vise hensyn og forstå de andre der er med i legen. Aflæsning af kropssprog og taktik.
- intrapersonel intelligens. Man skal være i kontakt med sig selv hvis man bliver vinder/taber, kunne håndtere det i samspil med de andre børn.
- naturalistik intelligens. Udendørs i fuld sol og på en græsplane, giver fornemmelse for naturen udendørs.
Jaaaa! Her gør I netop det - I kobler teorien med praksis. Det er super, for så viser I BÅDE at I har forstået teorien OG at I kan anvende teorien i praksis.
SvarSlet