torsdag den 18. juni 2015

De 7 læringsrum

Ankerstjerne og Broström har beskrevet 7 læringsrum i daginstitutionen.
Vi har herunder beskrevet dem kort

1 Atmosfære: lyse og venlige lokaler, rolige/passende omgivelser og stemning. Brug af uderum med ‘højt til loftet’  
2 Aktiviteter: der skal være plads til både fri leg og voksen-bestemt leg. Noget genkendeligt og lidt nyt.
3 Rutiner: nogle faste rutiner men ikke alt skal være i skema. Der læres også under fri leg.
4 Børnekultur: Af børnene for børnene. Give plads til at følge børnenes initiativ/fri leg.
5 Overgange: Sørge for at være tydelig voksen og ‘varsle’ før nye aktiviteter/skift.
6 Ventetid: god kommunikation mellem personalet så der opstår mindst mulig/unødig ventetider. Planlægning og strukturering for børnene.
7 Pauser: indlægge passende pusterum så barnet/brugeren er klar til at modtage/koncentrere sig om info/læring igen.

1 kommentar:

  1. Fin oversigt. I kunne med fordel have koblet denne teori på en af jeres egne aktiviteter - så I derved viser at I kan anvende teorien på praksiseksempler.

    SvarSlet